Nikdo není online
Nově příchozí:   Kaja     Fox    Charles 8  

Technika overblow na diatonické harmonice

  • Napsal: Pouquer
  • Vydáno: 14. 06. 2008
  • Přečteno: 12631x

    Diatonická harmonika, jak značí její název, je konstruována pro hraní diatonické stupnice. Na standartně laděných Richter harmonikách to jsou tóny durrové stupnice. Celou stupnici je možné zahrát v prostřední oktávě, ale v horní a spodní oktávě některé tóny chybí.

  •  

    Diatonická harmonika, jak značí její název, je konstruována pro hraní diatonické stupnice. Na standartně laděných Richter harmonikách to jsou tóny durrové stupnice. Celou stupnici je možné zahrát v prostřední oktávě, ale v horní a spodní oktávě některé tóny chybí.

     

    Když se podíváme na C-durr harmoniku a C-durr, chybějící tóny ve spodní oktávě jsou F a A, v horní oktávě chybí tón B (v ČR znám spíše jako tón H). Tyto tóny je možné zahrát pomocí stahování.

     

    Foukané a tahané stažené tóny přidávají velké množství not k těm, které je možné najít na diatonických harmonikách v Richter ladění, nicméně ne všech 12 tónů, které se používají v západní muzice se dá zahrát na Richter harmoniku pomocí stahování tónů.

     

    Chybějící tóny na C-harmonice jsou:

    - Eb ve spodní oktávě

    - Eb, F# a Bb v prostřední oktávě
    - C# a Ab v horní oktávě

     

    Tyto noty je možné zahrát pomocí techniky overblow nebo overdraw, tím pak získáme celou chromatickou stupnici ve všech třech oktávách.



    Bod H  (co je bod H se píše v diskusi na následujícím odkazu http://www.harpl.com/199956548.html

    )

    V některých publikacích se uvádí že se overblow hraje velmi podobným způsobem jako foukané stahování. ?Jaký druh foukaného stahování?? by byla první otázka, kterou bych se chtěl zeptat.  Je to stahování při hraní metodou tongue-block, nebo pucker? Pokud pucker, je to stahování pomocí špičky jazyka, nebo bodu H?

     

    Více poblikací popisuje techniku, která používá špičku jazyka k dosažení overblow tónu. To je podle mého názoru velmi špatný způsob jak se naučit overblow. Tato technika vyžaduje silné napnutí mnoha svalů, které se jinak při hraní ostatních tónů jako foukaných a tahaných nebo stahovaných (samozřejmě pokud nepoužíváte špičku jazyka ke stahování tónu, což dle mého názoru také není vhodné). Takové napínání udělá hladký přechod z jednoho tónu na další téměř nemožným.

    Špička jazyka a svaly ve rtech a tvářích nejsou velmi stabilní svaly, zejména při silném napětí. Špička jazyka se rychle unaví a proto není možné ovládat hraní delších tónu na správné výšce.

     

    Metoda kterou zastávám já je kde se overblow tóny hrají pomocí bodu H. Bod H je část jazyka, která zastavuje proudění vzduchnu při vyslovování zvuku "hey" rychle po sobě.

    Je mi jasné, že to je dosti nepřesný popis, ale pointa je, že se používá zadní část jazyka kde začíná hrdlo namísto špičky jazyka.

     

     

    Dvě části overblow

     

    Normální diatonická harmonika má dva jazýčky v každém otvoru, jeden na foukání a jeden na tahání. Při stahování (tahaného tónu) pracují oba tyto jazýčky, tahaný jazýček vibruje v nižší výšce než na jakou je naladěn a foukaný jazýček vibruje ve vyšší výšce než na jakou je naladěn.

    Při hraní overblow zní pouze tahaný jazýček, zatímco foukaný je ucpaný.

     

    Hraní overblow je možné vidět jako skládající se ze dvou částí:

     

    1. Foukaný jazýček přestane znít

    2. Tahaný jazýček začne znít

     

    Přesto že cílem při hraní overblow je aby začal tahaný jazýček znít při foukání do otvoru, ucpání foukaného jazýčku je důležitým prvním krokem k dosažení tohoto.

     

     


    Zacpání foukaného jazýčku

     

    Lehkost s jakou je možné jazýček ucpat záleží na mezeře, resp. na vzdálenosti jazýčku od plátku v době kdy jazýček nezní. Pokud je mezera dost malá na to, aby jazýček vůbec nehrál, zacpe se ihned. Pokud je mezera příliš velká, nezacpe se nikdy. Jednou z potíží při upravování harmoniky na overblow je nalezení optimální mezery, kde jazýček bude dobře hrát i se ucpávat.

    Při nastavování jazýčku se pokoušejte o co nejméně propouštění (vzduchu) když je jazýček ucpaný. Extrémní ohýbání jazýčku bude překážet při jeho zacpávání, protože jazýček nikdy neuzavře otvor správně.

     

    Ke zdokonalení se v ovládání foukaného jazýčku je rozumné trénovat zacpávání na samostatném jazýčku.

    Otevřete harmoniku a zablokujte tahaný jazýček (například přiložením prstu přes jeho otvor). Hrajte na foukaný jazýček a jemně tón ohněte, pokud je mezera mezi jazýčkem a plátkem dostatečně malá, brzy se vám podaří dosáhnout bodu, kdy se jazýček ucpe.

    Ohýbání tónu dolů je pomocí bodu-H vzadu na jazyku, ne pomocí spičky jazyka. Ta by měla zůstat uvolněná, stejně jako rty a tváře.

     

    Když se vám podaří jazýček zacpat, pomalu zvyšujte sílu se kterou foukáte a pokuste se nechat jazýček ucpaný jak dlouho to jen jde.

     

     

    Znění tahaného jazýčku

     

    Znění tahaného jazýčku je snadná část overblow, vše co potřebujete udělat je rezonování na správné výšce. Opět bych doporučil začít na izolovaném jazýčku se zablokovaným foukaným jazýčkem. Jemně foukejte a snažte se najít správnou pozici jazyka/hrdla, která vám umožní znění tahaného jazýčku.

                        

    Dobrou pomocí je, pokud máte jasnou představu o tom, jak má znít tón, který chcete zahrát. To pomáhá nastavení svalů v hrdle na rezonování na správné výšce.

     

    Pamatujte si, že tohle není záležitost síly, izolovaný tahaný hlásek bude znít i při jemném dýchání, pokud budete správně rezonovat.

     

     

    Hraní overblow

     

    Jak dokážete ovládat ucpání foukaného jazýčku a znění tahaného jazýčku, můžete tyto dvě části spojit a hrát overblow.

     

    Nejdříve zapomeňte na hraní overblow a soustřeďte se na hraní na foukaný jazýček. Pomalu stahujte tón a pokuste se dosáhnout bodu, kdy se foukaný jazýček ucpe. Když dosáhnete tohoto bodu, tahaný jazýček začne ihned znít. Pokud ne, nepanikařte, zůstaňte soustředění na udržení foukaného jazýčku ucpaného a jemně se pokuste dostat vaší hlasovou komoru (pravděpodobně hlasivky) do správné pozice k rezonování tónu, který by měl tahaný jazýček vytvořit.

     

    Pokud se toto ukáže být velmi těžkým, pokuste se trochu zmenšit mezery mezi oběma jazýčky a plátky, díky čemuž by měly reagovat lépe.

     

     

    Overdraw

     

    Hraní overdraw je velmi těžké, protože krátké vysoké (co se týče tónu) jazýčky je velmi těžké ucpat. Pokud odizolujete foukané jazýčky, zjistíte že není tak těžké je rozeznít při tahání. Problém je ucpání foukaných jazýčků. Tahané jazýčky musí být velice blízko plátku, aby se dobře ucpávaly. Kvůli jejich malému poměru délky a šířky mají velkou tendenci ke kroutivým vibracím. Většinou potřebuji mnoho zkoušek a chyb, než dokáži správně nastavit tahané jazýčky. Pokud je jazýček dobře nastaven, overdraw se hraje úplně stejně jako overblow, pomocí zadní části jazyka. Špička jazyka by měla zůstat uvolněná. Opět je důležité pamatovat že tahané tóny by měly zůstat ucpané, na to se soustřeďte.  

     

     

    Hraní bez námahy

     

    Někdy se lidé navyknou hrát overblow a overdraw s velkým množstvím síly. Domnívají se, že overblow je třeba pořádně nakopnout do akce. Ucpou foukaný jazýček a pak postrčí tahaný jazýček ke znění.

     

    Toto ale vůbec není nutné, overblow a overdraw je možné hrát bez větší síly než jaká je nutná ke hraní stažených nebo normálních tónů. Jediná věc která potřebuje přesnost je rezonování na správné výšce.

     

    Používání hodně síly při hraní overblow není dobré pro jazýčky a může poškodit harmoniku. Mnoho začínajících hráčů overblow zničí několik harmonik, než se naučí hrát dostatečně jemně na to, aby harmonika dokázala přežít.

     

     

     

    Původním autorem článku je Tinus Koorn

    Originální anglická verze článku je umístěna na overblow.com

    Do češtiny přeložil Honza, crossharp(zavináč)seznam.cz


     

    [Akt. známka: 3,00 / Počet hlasů: 15] 1 2 3 4 5

    Počet komentářů: 4  |  Přidat komentář  |  Odeslat e-mailem  |  Vytisknout

    Úvodní stránka | Nahoru | Zpět | Vpřed | Přidat k oblíbeným
    Web je postaven na enginu phpRS
    (c) 2007 Maxihaf a spol