Mikrofony vhodné pro foukačku
Ve foukačkářské obci se používá řada různých mikrofonů. Často je typ mikrofonu daný tím, co má kapela zrovna k dispozici. Předhazuji zde na malé ploše malý výčet mikrofonů, které se používají ke zvučení foukačky v profi kruzích a pro zajímavost přidávám ještě pár používaných "neprofi" rarit. Většinu z nich jsem přímo vyzkoušel nebo na ně hraju trvale. V následujícím textu se z důvodu přehlednosti přidržím předchozího Huckova rozdělení, které použil v pojednání o funkci mikrofonů. Zabývat se budu ale mikrofony z pohledu zvučení foukačky. Mikrofony obecně můžeme rozdělit na dynamické, kondenzátory (mezi které patří i mikrofon elektretový), piezzoelektrické a uhlíkové. Teoreticky se dají při zvučení foukačky použít všechny, ovšem každá skupina má svoje výhody a nevýhody. |
Rychlá navigace - jdi rovnou na:
Tyto mikrofony (jak název napovídá) jsou původně určeny pro zpěv. S výhodou se využívají i pro foukačku, která má podobnou charakteristiku zvuku, jako lidský hlas. Navíc spousta hráčů na foukačku má také touhu zpívat a tím pádem může využít jeden mikrofon pro obojí.
Pro běžné hraní jsou naprosto ideální. Jsou totiž (oproti kondenzátorovým mikrofonům) o poznání méně citlivé. Zdánlivá nevýhoda se změní ve výhodu v momentě, kdy hrajete například venku nebo v hlučném prostředí. Tento mikrofon totiž díky nižší citlivosti "nebere" šumy a ruchy z okolí, vítr, případně při neopatrném kontaktu kov-kov (foukačka-mřížka mikrofonu při tzv. Chicago stylu) nedochází k tak velkým rázům.
V zásadě se dá říct, že pokud chcete docílit čistého a jasného zvuku foukačky s minimálním zkreslením, jsou pro vás dynamické zpěvové mikrofony jako stvořené. Po dlouhou dobu vašeho hraní patrně vystačíte s mikrofonem, který vaše kapela či zvukař používá pro zpěv. Pokud si však časem budete chtít přece jen nějaký svůj mikrofon koupit, neuděláte chybu s žádným výrobkem z vyšších cenových kategorií (doporučuji nešetřit!). Nabídka je opravdu široká a je z čeho vybírat. Dovolím si upozornit na následující vyzkoušené typy, které mohou s klidným svědomím doporučit.
Shure SM 58A: klasika, zpěvový mikrofon s výbornou charakteristikou. Od svého předchůdce (s označením 57) se liší mřížkou ve tvaru koule a lepší charakteristikou. Má čistý jasný zvuk a minimální zkreslení. Je univerzální, vhodný pro všechny žánry). Je opatřen vypínačem. Aktuální cena (Praha, 4/06) 3869,-Kč.
Obr: Mikrofon Shure SM 58a |
Shure Beta 58A: jedná se o vylepšený předchozí typ, používaný naprostou většinou profi zvukařů. Frekvence se pohybuje v širokém rozmezí mezi 50-16000 Hz. Aktuální cena (Praha, 4/06) 5391,-Kč. Sám jej vlastním a používám a vřele doporučuji.
Obr: Mikrofon Shure Beta 58A |
V poslední době se objevují na trhu i bezdrátové zpěvové mikrofony, výhoda: dosah až 100 m, nevýhoda - musí mít baterii (vydrží cca 8 hodin provozu, ale i více). Mají oproti mikrofonu s klasickým linkovým připojením trochu zastřenější zvuk (což může být i výhodou, nicméně já jsem jej po několika letech hraní právě kvůli tomuto faktu opustil.). Nedoporučuji neznačkové. Shure (ale i jiné značky) má širokou nabídku bezdrátových mikrofonů včetně "Bety 58". Aktuální cena za bezdrátové systémy Shure jsou u SM58A 15.300,-Kč, u BETA58A 16.200,-Kč a u SLX (s SM58A) -19.800,- (Praha, 4/06).
Obr: Bezdrátový mikrofon Shure SLX Beta 58 |
Z dalších zpěvových mikrofonů můžu doporučit starší, ale velmi dobrý Shure 21. Výhodou je nižší cena při stále slušné charakteristice. Dnes už je ovšem k sehnání spíše v komisním prodeji. Za pozornost pak určitě stojí mikrofony DAP - levnější "ekvivalenty" předchozích typů srovnatelné kvalitou, ale za poloviční cenu. Dobré reference od zvukařů (ale bez osobní zkušenosti) pak mám o mikrofonech firmy Sennheiser.
Jde o mikrofony, které jsou určeny přímo (a pouze) pro foukačku. Pozor! Nehodí se na cokoliv jiného: nedá se na něj ani zpívat (nejde-li vám o zcela konkrétní zatlumený zvuk), ani zvučit jiný nástroj a ani není příliš vhodný k jiným žánrům, než blues. Ale pokud jste se na blues vrhli, neznám lepší volbu. V úvahu přichází následující:
Shure Green Bullet 520X (nebo DX): Speciál pro foukačku, legendární zelené "vajíčko", které vzniklo původně jako "nouzovka" z telef. sluchátka v době zvukových experimentů černých bluesmenů počátkem století. Ti brzy zjistili, že právě tento "levný" mikrofon má přesně ty vlastnosti, které oni potřebují: foukačka v něm zní jakoby drsně a chraplavě. Tento zajímavý tlumeně nakřáplý zvuk je dosažen potlačením výšek: jeho frekvenční pásmo je totiž pouze mezi 100 - 5000 Hz. Green Bullet se stal naprostou klasikou mezi foukačkovými mikrofony a málokterý bluesman jej nemá ve svém kufříku. Novější typ již je (k nelibosti zvukařů) i s regulací hlasitosti. Aktuální cena (Praha, 4/06) 3861,-Kč. Hrál jsem na něj poměrně dlouho a všem bluesmanům jej můžu doporučit.
Obr: Mikrofon Green Bullet |
Hohner Blues Blaster Harmonica Microphone: Prakticky kopie Green Bullet, jen modré barvy a s chromovanou mřížkou, rovněž má regulaci hlasitosti, frekvence 30-10,000Hz. Aktuální cena (Praha, 4/06) 3930,-Kč. Jinak o něm platí totéž, co jsem napsal o Green Bullet.
Obr: Mikrofon Hohner Blues Blaster |
Shaker Dynamic Harmonica Microphone: výrobce udává zvuk odpovídající "Chicago soundu". Cena 70$. Opatřen jackem 1/4.
Obr: Mikrofon Shaker Dynamic |
Shaker Madcat Harmonica Microphone: Foukačkový mikrofon s nápaditým držením. Vymyslel jej pan Peter "Madcat" Ruth. Výrobce udává, že je výsledkem "naprosto ruční práce". Cena tomu napovídá - 150$. Zvuk údajně v maximální míře připomíná akustické hraní bez mikrofonu, dá se tedy čekat minimální zkreslení. Díky netradičnímu držení umožňuje (jako patrně jediný mikrofon) při hře na foukačku částečně i pracovat dlaněmi při modulaci zvuku. Nemám údaje od výrobce, patrně se jedná o dynamický mikrofon.
Obr: Mikrofon Shaker Madcat |
Jedná se o druhý nejčastější typ foukačkových profi mikrofonů (hned po dynamických).
Shaker Crystal Harmonica Microphone: "Krystalka", výrobce udává zvuk téměř identický s Green Bullet. Cena 70$. Opatřen jackem 1/4. Vyrábí se i (téměř totožně vypadající) sourozenec tohoto mikrofonu s charakteristikou blížící se spíše dynamickým zpěvovým mikrofonům (za stejnou cenu)."
Obr: Mikrofon Shaker Crystal |
Ve foukačkářském světě spíše ojedinělé pokusy samovýrobců.
Rarita č. 1: MicroLup ML 06 - výrobek z tel. sluchátka po vzoru černých bluesmanů podle Lupa. Minimálně zajímavé vyzkoušet, zvukově se blíží (o poznání dražší) krystalce Green Bullet!
Obr: MicroLup ML 06 |
ze svojí podstaty jsou pro běžné hraní méně vhodné, berou všechny "pazvuky" z okolí, nelze je použít v hlučném prostředí (v hospodě) nebo venku (vítr). Ideální je však např. pro nahrávání ve studiu, zejména pro bluegrassové kapely, které hrají na jeden mikrofon naráz a dynamiku si dělají samy tím, že hráč při sóle přistoupí blíže k mikrofonu. Málokdo z foukačkářů ovšem vlastní svůj kondenzátor, většinou je majtkem zvukaře nebo nahrávacího studia. Oproti dynamickému mikrofonu se vyplatí dát jej na stojan do výšky (shora nasměrovat nad hlavy kapely) a případně zdvojit (z obou stran). Foukačku tedy nehrajete přímo na mikrofon, ale jakoby z dálky, stejně jako ostatní členové kapely.
AKG C 451 B: Osobně jsem jej vyzkoušel (a můžu doporučit).
Obr: Mikrofon AKG C 451 B |
Vyjímečně používané, spíše ze sféry zvukových experimentů.
Rarita č. 2: MicroHuck MH 06 - elektretový mikrofon podle Hucka. V současné době probíhá testování, fotku dodám, jakmile bude k dispozici.
Souhrn: Pokud chcete hrát blues, doporučuji zakoupit některý z foukačkových speciálů typu Green Bullet. V ostatních žánrech si nejspíše vystačíte s některým ze zpěvových mikrofonů, které má kapela či zvukař k dispozici. |
|