Nikdo není online
Nově příchozí:   smroun    zablabla    DOSA  

Diskuze

  Rubrika:   Vybrané téma:
Jak zahrát / kde sehnat? Doprovod

-Zobrazit všechny rubriky diskuze (nejvyšší úroveň)
-Čtěte: pravidla diskuze!
-Čtěte: Vysvětlivky a statistika diskuze
-Nová témata budete moci přidávat až po přihlášení!
 
AutorPříspěvky
« Stránka: z 2 » 

Petkon
superharp
1270 příspěvků
Vloženo 10.11.2009 09:26:33  
Krásné...sedí ....

Tata
uživatel
53 příspěvků
Vloženo 09.11.2009 20:52:57  
Dnes se známým osobnostem při produkci leccos odpustí, ale kdysi se za to málem věšelo :-)
http://www.youtube.com/watch?v=Ye87HenWIDo&feature=re lated


Bigear
superharp
1201 příspěvků
Vloženo 09.11.2009 00:03:44  
Jo,jo,já zase dneska trpěl u Tankového praporu.Tam bylo spousta foukačky a nejen té na ...

Petkon
superharp
1270 příspěvků
Vloženo 08.11.2009 23:05:13  
Ale takovému hudebnímu gigantovi a legendě se to dá jistě s velkou shovívavostí odpustit.
I z toho je vidět, že pořádně se naučit hrát na foukačku není žádná sranda.

San Jose
superharp
657 příspěvků
Vloženo 08.11.2009 18:46:34  
Musím souhlasit, třeba takový Bob Dylan, ač proti němu nic nemám, pokud hraje na foukačku, musím ztlumit rádio. Hehe. :)))

Bigear
superharp
1201 příspěvků
Vloženo 06.11.2009 20:16:32  
Ano,je třeba brát vše s nadhledem.Hlavně aby to snažení dávalo radost.Ať už jde o hráče,nebo jejich učitele.
Tak to alespoň cítím já.Jinak bych se svými snahami už dávno skoncoval.

Petkon
superharp
1270 příspěvků
Vloženo 06.11.2009 19:07:22  
elflord, Bigear :
S tím se ale nedá nic dělat, když má někdo takový vzor. Většině hráčů se třeba líbí ta kapela nebo její písničky a to, že jejich idol hraje mimojiné také na foukačku. Na tom bych zase nic tak špatného neviděl. Důležitá je chuť a motivace k hraní a úsilí se něco naučit, a to jakýmkoliv způsobem. Ne každý je schopen na sobě intenzivně a systematicky pracovat, potřebuje k tomu vedení, ale nemá třeba dostatek vůle, času, talentu, trpělivosti ... JIný zase zjistí, že mu třeba ani workshopy nebo dokonce ani individuální hodiny nic nedávají. Těch příčin může být celá řada. Mnohým stačí ta trocha, co se naučí a vystačí si s tím na celý život. A i to není vůbec málo.
Většina lidí z haafu má hudbu jako svého koníčka, po práci, ve svém volném čase a nikdy se hraním živit nebude a ani nechce, protože je celá řada výnosnějších zaměstnání, co si budeme povídat. Muzikanstká profese je těžká celoživotní, navíc bohužel mizerně ohodnocená řehole. Proto řada amatérů mnohdy přistupuje k hudbě s větším nadšením a radostí, než leckterý unavený a znuděný profesionál.

Jinak níže jmenovaní muzikanti si také nikdy nehráli na to, že jsou harmonikáři, harmoniku využívali pouze jako doplněk ke svému charismatickému a vynikajícímu zpěvu. Ale co by řada lidí dala za to, aby hrála alespoň na jejich úrovni. Pravda je také to, že zpopularizovali foukačku u běžné populace tisíckrát víc, než např. Levy, kterého není v TV vidět, v rádiu slyšet, o koncertech ani nemluvě. Kdo toho Levyho zná, zeptáte-li se svých přátel a známých ? Jaggera nebo Wondera znají naopak skoro všichni, aniž to pravda někteří tuší. Tak proto tyto vzory, protože jiné nemají možnost vidět, pokud se o to do té míry nezajímají nebo po nich cíleně nepátrají.
A teď z druhé strany.
U skvělých foukačkářů bývá zase jiný podstatný problém - většině z nich chybí ten geniální a charismatický hlas, takže když zpívají, je to zpravidla jen jakési nutné zlo a výplň mezi hraním na foukačku.
Nechci to nějak zevšeobecňovat, ale je to můj čistě subjektivní pocit.
Nejlépe to řeší ti, kteří raději mlčí a jen hrají - jako Thielemans např., protože dobře ví, že nebude nikdy zpívat jako Stevie Wonder.




Bigear
superharp
1201 příspěvků
Vloženo 06.11.2009 15:08:08  
Po Petkonovi a jeho flétnové praxi by bylo OZAJ záslužné aby ses pochlubil(v nejlepším slova smyslu) i Ty Elflord.Něco zajímavého jsem již od Tebe slyšel,ale jistě to není všechno a ostatní by si to také rádi přečetli.Možná potom někteří pochopí,kudy vede cesta.
Opraveno 06.11.2009 15:12:00

elflord
superharp
484 příspěvků
Vloženo 06.11.2009 14:47:27  
Toto sa mi páči:

"Nejvěrnější vydrží 2 roky pravidelné docházky,což je podle mého názoru málo,ale zatím jsem nepřišel na to jak je přesvědčit o nutnosti pokračovat.
Bohužel podle toho vypadá i jejich hra."

úplný súhlas. presne podľa toho ich hra vyzerá, česť výnimkám. to je tak veľa hráčov si myslí, že keď už vedia viac ako tý či vedia menej stačí to na to aby boli majstri sveta. bohužiaľ z populárnych nástrojov je práve fúkačka ten kde najviac počuť to či hráč vie alebo nevie. gitarista pár ktorý vie zahrať len pár akordov nie je taký škodlivý ako harmonikár ktorý ako tak benduje a nemá poňatia o tom ako funguje výstavba sóla alebo doprovodnej hry.

Vieš čo je najhoršie, teda podľa mňa, veľa ľudí ktorí sa chcú učiť už prídu so svojim vzorom ktorý hrá na harmonike zle. Steve Tyler, Petr Kalandra, Mick Jagger a podobne, od ktorých dobrú harmoniku nemáš šancu počuť. Takých ľudí napríklad ťažko naučíš čo je dobrá harmonika oni majú svoju predstavu a ako náhle sa naučia aspoň to čo im dovolí hrať vyššie spomenutí "harmonikári" nemajú motiváciu hrať lepšie.

Potom je tu ďalší prípad čo hudbu z harmonikou počúvajú málo. tam je šanca naučiť dobre hrať tieť veľmi malá.

Bigear
superharp
1201 příspěvků
Vloženo 06.11.2009 14:32:59  
Nezbývá neš tiše a obdivně závidět a snít o něčem podobném na foukací harmoniku.

Petkon
superharp
1270 příspěvků
Vloženo 06.11.2009 09:54:00  
Na zobcovku hraju nějakých 25 let, od vysoké školy, začínal jsem jako samouk, pak jsem asi 15 let jezdil na Stivínovy kurzy do Bechyně a Prachatic, později je vedl a dodnes vede též vynikajícíí flétnista Jan Kvapil. K němu jsem pak dojížděl 3 roky na soukromé lekce, přičemž jsem obdržel na závěr něco jako certifikát /vysvědčení / za absolvování výuky na zobcovku.
Navštěvoval jsem v rámci kurzů individuální lekce se zahraničními lektory /P.Holtslag, A.Davis, A.Solomon, K.Vitt a další /.
Zajímavostí je, že svého času jsme hrávali v rámci kurzů společně s dnešní známou režisérkou A.Nellis, která rovněž hraje na zobcovku velmi dobře, samozřejmě se Stivínem, Kvapilem, A.Rypanem aj.

Ještě dodám, že např. Peter Holtslag je špičkový zobcový flétnista, jehož souborná nahrávka všech 12 Telemannových fantazií pro altovou zobcovou flétnu získala svého času řadu ocenění a způsobila doslova převrat v nazírání na moderní a přitom autentickou interpretaci barokní hudby na zobcovou flétnu. Peter patří k vůbec nejlepším interpretům soudobé klasické hudby pro zobcovku na světě. Jeho koncerty jsou fascinujícím a nezapomenutelným zážitkem. Měl jsem štěstí s ním pobýt řadu týdnů jak při svých hodinách, tak i při výuce ostatních hráčů.
Opraveno 06.11.2009 14:23:07

Bigear
superharp
1201 příspěvků
Vloženo 06.11.2009 09:36:42  
To Petkon:Je pravda co píšeš ,až na jednu drobnost,se kterou tak plně nemohu souhlasit,která však do jisté míry může řešit problém pedagogů.Vystudoval jsem FTVS UK abych se stal kvalifikovaným učitelem a 20 let jsem také učil.Nemyslím,že bych byl špatným tělocvikářem,přestože se nemohu pochlubit žádným významným sportovním úspěchem.Nemyslím si,že podmínkou pro výuku je dokonalé zvládnutí nástroje učitelem v praxi,i když je to samosebou velmi výhodné a žádoucí.Jenže podle známého pravidla"Když někdo něco umí ,tak to dělá..." -hudebníci,kteří skvěle hrají se zabývají raději koncertováním a teprve když jim "dojde dech" uchylují se k výuce podle druhé,trochu sarkastické části rčení "....a když to neumí,tak to učí...".Ještě je tu třetí část "...a když to neumí učit,tak to řídí"-odtud bohužel pramení ta Tebou zmiňovaná totální neznalost možností nástroje.Totiž od mocipánů na ministerstvu,kteří určují který nástroj je či není plnohodnotný a tedy si zaslouží být plnohodnotně vyučován-nebo nezaslouží.Konkrétně z tohoto důvodu jsem neuskutečnil svůj původní záměr vyučovat foukačku na ZUŠ a učím soukromě.
Mimochodem vůbec se nestydím za to,že nejsem specialista chromatikář a přesto mám frekventanta s chromatikou a jsem přesvědčen,že mu mám co předat.
Koneckonců učím začátečníky a tedy především základy hry.Nakonec stejně žáci,kteří zvládnou základy hry a orientace na nástroji,v drtivé většině upouštějí od docházky a nadále se učí sami.Nejvěrnější vydrží 2 roky pravidelné docházky,což je podle mého názoru málo,ale zatím jsem nepřišel na to jak je přesvědčit o nutnosti pokračovat.
Bohužel podle toho vypadá i jejich hra.
Ještě malý dotaz.Jak dlouho jsi se učil na flétnu a pod jakým vedením?

Petkon
superharp
1270 příspěvků
Vloženo 05.11.2009 23:22:09  
Elflord má naprostou pravdu.
Ještě bych se kapánek připomněl se zobcovou flétnou.
Má s foukačkou jednu společnou charakteristiku a to tu, že foukací harmonika a zobcová flétna patří obecně k nejpodceňovanějším nástrojům u laické i hudební veřejnosti. Většina lidí je přesvědčena o tom, že jsou to velmi snadné nástroje, na které se naučí každý.
Já to znám velmi dobře u zobcovky - "vždyť to nic není, přece na ni hrají i malé děti, dokonce už ve školce. Na flétnu se tím pádem musí naučit úplně každý..."
Když se jich však zeptáte, co na to dotyčné děti hrají, kloudné odpovědi se zpravidla nedočkáte. Ještě větší rozčarování nastane, když takové hráče uslyšíte v reálu, nedej bože jim zadáte nějakou písničku apod.
Mají-li si pak s někým zahrát naživo bez přípravy nebo bez not, jen tak si prostě zamuzicírovat i známé písničky, jsou úplně vedle. Takže ano, na zobcovku hrají tisíce lidí, ale málokdo tak, aby ji uměl použít jako plnohodnotný hudební nástroj.

Na ZUŠ je na zobcovku pohlííženo dokonce jako na pouze přípravný (!) nástroj pro jiný dechový nástroj( traverso, hoboj, trumpeta apod).
Až školáček "zvládne" zobcovku, musí přece začít hrát na něco "pořádného", opravdový hudební nástroj.
Všechno to vychází z naprosté neznalosti věci, z neznalosti o tom, co se dá na zobcovku všechno hrát, a zejména také z nedostatku kvalitních učitelů.
Ti, co flétnu učí, většinou na ni sami neumějí pořádně zahrát. Je to pozůstatek 40 let temna a života v ulitě.

Stejné je to i s foukací harmonikou, znáte u nás např. jednoho jediného učitele chromatické harmoniky?
Opraveno 06.11.2009 06:59:19

elflord
superharp
484 příspěvků
Vloženo 05.11.2009 18:35:01  
že mág :))) to sú mi veci

bohužial Khoudy nepoteším ťa pretože aj keď harmonika môže budiť dojem ľahkosti (zaujímavé že laici často prepokladajú, že harmonika je nástroj do ktorého možno fúkať hocijako a vznikne perfektné sólo) tak ako iné nástroje aj ona vyžaduje dlhodobý a disciplinovaný prístup k štúdiu a cvičeniu. aj potom zasóluješ trebárs i do trampských piesní. No ak si k nej nesadneš bohužiaľ nenaučíš sa na nej hrať. a ak nechceš hrať "pocitovým" prístupom, pre ktorý mimochodom tvoji priatelia hudobníci hodia tvoju harmoniku do najbližšej rieky, bude to bolestivé a bude si to žiadať aspoň minimum teórie. alebo potom musíš veľa veľa ale naozaj veľa a ešte viac pozorne počúvať starých ale aj súčasných majstrov.
Opraveno 05.11.2009 18:35:20

Jaromír
superharp
296 příspěvků
Vloženo 05.11.2009 09:07:41  
To Koudhy: pro inspiraci se podívej vlevo do kolonky Hitparáda členů. Hned první je vynikající sólo Leraka Vydry, to Ti zatím asi nepůjde, ale pokud chceš hrát country, pusť si Tommyho, Charlieho Slavíka, Bigeara, případně Hamra. Pak je tam bluesový mág Elflord, to je taky dobrá škola, ale těžká. V řádku Články, Technika hraní si otevři Tommyho licky (jsou tam dvoje) a můžeš začít cvičit - to je podle mě nejlepší škola pro countryovou harmoniku.

eh, nikdo

4 příspěvky
Vloženo 04.11.2009 16:13:58  
ahaaa rozumim rozumim je fakt, že ve většíně písniček jsou pouze různý přihrávky. A k těm čundráckym písničkám se to musi proste vzit tak od oka nebo spíš od ucha - včem je pisnicka hrana - podle toho si vybrat harmoniku a pak zkoušet přihrávky. A když se hraje solo na celou pisnicku i se zpevem tak to vetsinou nezni dobre co. Hrani zdar a diky za uvedene odpovedi

Bigear
superharp
1201 příspěvků
Vloženo 04.11.2009 12:37:53  
Je to tak,i když existují vyjímky,kdy harmonika hraje pořád a do všech částí písně a přesto se to dá poslouchat a dokonce velmi dobře.Posledním důkazem je v pokecu inzerovaná vzpomínková ukázka Northen Buffalo.
Je tam i mnoho inspirativního k doprovodu.

Jaromír
superharp
296 příspěvků
Vloženo 03.11.2009 23:12:12  
To Koudhy: Chce to si písničky, kde hraje harmonika, naposlouchat. Brzy přijdeš na to, že akordový doprovod po celou písničku se používá pouze u dechovky (a to spíš na tahací harmoniku) a občas pro zpestření třeba do boogie-woogie proti rytmu do synkop, sem tam také v blues. Jinak hraje foukačka spíše jen různé vyhrávky a mezihry (jakoby sóla) ve chvíli, kdy se nezpívá mezi slokami a nebo hraje třeba druhý hlas a různé "ozdoby" proti hlavní melodii. A pak samozřejmě sólové party, ale to taky nehrává otrocky čistou melodii, ale spíše nějaké "kudrlinky" a sem tam i ten akord. Navíc by foukačka neměla nikdy hrát celou skladbu v jednom kuse, to je jí pak moc a je to otravné. Až si jí začneš ve skladbách více všímat, přijdeš na to sám.
Hodně zdaru v Tvém snažení přeje Jaromír

eh, nikdo

4 příspěvky
Vloženo 03.11.2009 23:04:44  
bezva diky moc, zkousim a zkousim, ale moc vtom neslysim (: hraje se to treba pres 1 až 4 dírku? Asi delam chybu v rytmu. Me to prijde docela slozity, ze se kazda pisnicka musi tak nejak vymyslet a zkouset a zkouset. Nejsou na to nejaky pravidla? (:

Bigear
superharp
1201 příspěvků
Vloženo 03.11.2009 19:54:49  
Nevím,jak lama slyší,ale zkusil bych to podle sluchu.Jasná je jedna věc:pro jednoduchý doprovod třeba k Severním větrům a pod.uvedu příklad.Dejme tomu,že kytarista hraje tuto píseň v Gdur a jednoducou harmonii na 3 akordy.Je to valčík,čili m,ca,ca m,ca,ca a aby to bylo jednodušší,doprovod na foukačku bude jen v refrénu.
Vezmeš si foukačku označenou C a hraješ s ním víceméně bez ohledu na počet direk napřed nádechem k textu Severní vítr je- a na text -krutý hraješ výdechem.Pak nádechem-počítej lásko má- a na -s tím zahraješ pouze 1.dírku nádechem a zbytek si zkus najít sám.Takhle je to strašně zdlouhavé a já bych se upsal k smrti:-)
Zdar Tvému snažení!
AutorPříspěvky
« Stránka: z 2 » 

Úvodní stránka | Nahoru | Zpět | Vpřed | Přidat k oblíbeným
Web je postaven na enginu phpRS
(c) 2007 Maxihaf a spol